Lista Projekt├│w

Szkolna lista propozycji temat├│w (problem├│w) projekt├│w


PROJEKTY  PRZEDMIOTOWE:

Biologia
1. Czy i dlaczego zwi─ůzki chemiczne (wybrane przez Ciebie) maj─ů wp┼éyw na rozw├│j ro┼Ťlin?
2. Racjonalne ┼╝ywienie i jego wp┼éyw na zdrowie i samopoczucie cz┼éowieka. Dawniej i dzi┼Ť.
Chemia
1. Substancje chemiczne stosowane w gospodarstwie domowym.
2. Zwi─ůzki chemiczne zagra┼╝aj─ůce zdrowiu.
3. CO2  cichy zab├│jca mojej rodziny.
Fizyka
1. Co mo┼╝e powietrze?
2. Jak ogrzewa si─Ö woda?
3. Alternatywne ┼║r├│d┼éa energii.
Geografia
1. Jak pom├│c kole┼╝ankom i kolegom klas pierwszych nauczy─ç si─Ö pracy z map─ů w terenie? ÔÇô Organizacja imprezy na orientacj─Ö.
2. Jak u┼Ťwiadomi─ç uczniom i pracownikom szko┼éy konieczno┼Ť─ç zachowa┼ä pro┼Ťrodowiskowych? ÔÇô Organizacja wewn─ůtrzszkolnej kampanii spo┼éecznej dotycz─ůcej ochrony ┼Ťrodowiska.
3. Jakie magiczne miejsca na Saskiej K─Öpie (Pradze Po┼éudnie, w Warszawie) mo┼╝esz pokaza─ç kole┼╝ance/ koledze spoza stolicy?
J─Özyk polski
1. Spacerkiem po agorze, czyli czego dowiemy si─Ö od mieszka┼äc├│w polis.
2. Z wizyt─ů w antycznym teatrze.
3. M├│dl si─Ö i pracuj. O dniu powszednim w ┼Ťredniowiecznym klasztorze.
4. Siedem cud├│w kultury fascynuj─ůcej epoki.
5. Co mnie w tobie zachwyci┼éo?- niezapomniany bohater literacki.
6. Lektury mojego dzieci┼ästwa.
7. Jak czyta─ç lektury, by od polonisty nie dosta─ç bury?
8. Jak zadba─ç o poprawno┼Ť─ç ojczystego j─Özyka?
9. Kultura j─Özyka uczni├│w a ┼╝ycie w spo┼éecze┼ästwie.
10.  Tajna Lo┼╝a Wiecznych Zbieraczy, Szperaczy, W─Öszycieli Tropicieli albo poszukiwanie tego, co w literaturze rzadkie, zapomniane, niezwyk┼ée.
11.  Od s┼éowa do s┼éownika, czyli jak powstaje s┼éownik i komu jest potrzebny?
12.  Cuda literatury polskiej, czyli o tym, z jakich utwor├│w literackich s─ů dumni Polacy reprezentuj─ůcy r├│┼╝ne pokolenia.
13.  Obraz Warszawy na kartach literatury.
14. Czy i dlaczego literatura, prasa, radio, telewizja, internet s─ů najlepszym ┼║r├│d┼éem poprawno┼Ťci j─Özykowej?
15. Literacki przewodnik po Saskiej K─Öpie (Pradze Po┼éudnie, Warszawie).
16. Filmoteka gimnazjalisty. Co i dlaczego warto zobaczy─ç na ekranie?
17. Kolega lubi czyta─ç? Jak─ů literatur─Ö lubi─ů czyta─ç nastolatki i dlaczego?
18. Poetycki album ma┼éej ojczyzny na kartach Pana Tadeusza.
19. Cztery pory roku w liryce i malarstwie.
20. Cztery pory roku w literaturze i sztuce.
21.  S┼éownictwo m┼éodzie┼╝y gimnazjalnej- komunikacja j─Özykowa dawniej i dzi┼Ť.
22.  Rozmowy poet├│w r├│┼╝nych pokole┼ä.
23.  Biografia wybitnego tw├│rcy w anegdotach uj─Öta.
24. Co w Polakach zosta┼éo z Sarmat├│w?
25.  Historia i etymologia nazw wybranych warszawskich dzielnic.
26.  Warszawa widziana oczami o┼Ťwieceniowych artyst├│w.
27.  Polacy jako nar├│d tysi─Öcy kol─Öd.
28.  Warszawskie ┼Ťlady Boles┼éawa Prusa.
29.  Alegoria jako g┼é├│wny klucz do rozumienia malarstwa ┼Ťredniowiecznego.
30. Motywy mitologiczne w tw├│rczo┼Ťci Jana Kochanowskiego.
31. Utwory literackie i muzyczne kszta┼étuj─ůce postawy spo┼éeczne Polak├│w w latach 1956-1980.
32. Polak├│w portret w┼éasny w literaturze i sztuce wybranych/-ej epok/-i.
33. Mi┼éo┼Ť─ç do ojczyzny w tw├│rczo┼Ťci poet├│w, pisarzy, kompozytor├│w tworz─ůcych w latach 1939-1945.
J─Özyk obcy (angielski, francuski, niemiecki)
1. Znaczenie j─Özyka angielskiego (francuskiego, niemieckiego) w ┼╝yciu codziennym.
2. Wp┼éyw j─Özyka angielskiego na terminologi─Ö sportow─ů.
3. Podobie┼ästwa mi─Ödzy j─Özykiem angielskim a francuskim/niemieckim. U┼éatwiaj─ů czy utrudniaj─ů ┼╝ycie?
4. Wp┼éyw j─Özyka angielskiego (francuskiego, niemieckiego) na r├│┼╝ne dziedziny sztuki (literatura, muzyka, malarstwo, filmÔÇŽ) i nauki (biologia, fizykaÔÇŽ).
5. Pisarze brytyjscy (francuscy, niemieccy) maj─ůcy najwi─Ökszy wk┼éad w literatur─Ö ┼Ťwiatow─ů.
6. Wp┼éyw wydarze┼ä historycznych UK (Francji, Niemiec, USA) na histori─Ö Polski. 
7. Polskie ┼Ťlady w UK/Francji/ Niemczech/Szwajcarii, USA. 
8. Angielskie ┼Ťlady w Warszawie i jej okolicach.
9. Teraz i kiedy┼Ť - dlaczego warto uczy─ç si─Ö j─Özyk├│w obcych?
10. Zaplanuj siedmiodniow─ů wycieczk─Ö klasow─ů do Pary┼╝a (Berlina, Londynu, Nowego Jorku).
11. Londyn za czas├│w Sherlocka HolmesÔÇÖa.
12. Udzia┼é Polak├│w w ameryka┼äskiej wojnie o niepodleg┼éo┼Ť─ç.
13. Transport w Londynie.
14.  Rdzenna ludno┼Ť─ç Ameryki P├│┼énocnej (Australii, Nowej Zelandii).
15.  Zderzenie rdzennych mieszka┼äc├│w Ameryki P├│┼énocnej (Australii, Nowej Zelandii) z bia┼éymi kolonizatorami.
16. Tradycje ┼Ťwi─ůteczne (zwyczaje, potrawy, kol─ÖdyÔÇŽ) w UK (Francji, Niemczech).
17.  Zburzenie Muru Berli┼äskiego.
18.  R├│┼╝nice mi─Ödzy krajami niemieckoj─Özycznymi.
19.  Landy niemieckie.
20.  Muzyczny ┼Ťwiat UK (Francji, Niemiec, Szwajcarii, USA).
21. Miejsce chleba w naszej kulturze.
Matematyka
1. PP, czyli pa┼éacowe parkiety.
2. Liczymy jak Majowie.
3. Zero, jeden, jedenÔÇŽ - rozmowy komputer├│w.
4. Czy Leonardo mia┼é racj─Ö?
5. PraÔÇŽdziadkowie matematyki ÔÇô ┼Ťlady staro┼╝ytnych.
6. Wujek Fermie i jego pomys┼éy.
7. Brylaste dziwol─ůgi- pokaz mody.
8. Matematyczny szept piramid.
9. Jak rozmawiaj─ů szpiedzy?
10.  Proste r├│wnoleg┼ée, prostopad┼ée- wyja┼Ťnienie poj─Ö─ç z wykorzystaniem urbanistyki mojej najbli┼╝szej okolicy.
11.  Symetria osiowa i ┼Ťrodkowa- wyja┼Ťnienie poj─Ö─ç na podstawie przyk┼éad├│w znanych mi z architektury, zdj─Ö─ç, malarstwa itp.
12.  Jak Bolek P. mo┼╝e wykorzysta─ç prost─ů do stworzenia r├│┼╝nych figur p┼éaskich?
13.  Jak opowiedzie─ç o minionym dniu kosmitom, kt├│rzy nie znaj─ů systemu dziesi─ůtkowego?
14.  Matematyka widziana oczami Guliwera.
15.  Jak wykorzysta─ç figury p┼éaskie do stworzenia arcydzie┼éa malarskiego?
16.  Jak przedstawi─ç symetri─Ö mojej Warszawy?- kalendarz.
17. Wsz─Ödzie dobrze, ale w domu najlepiej! ÔÇô projekt domu.
18.  Rozszyfruj wiadomo┼Ť─ç (obliczanie warto┼Ťci wyra┼╝e┼ä algebraicznych).
19.  Desenie w stupol├│wce.
20.  Matematyczne p┼éatki ┼Ťniegu.
21.  Ciekawe w┼éa┼Ťciwo┼Ťci liczb (liczby wielok─ůtne, piramidalne, doskona┼ée, zaprzyja┼║nione).
22.  Liczyd┼éa najpierwotniejsze.
23.  Cyfry r├│┼╝nych narod├│w i epok.
24. ┼Üwiat bry┼é wok├│┼é nas.
25. Obliczenia procentowe na co dzie┼ä.
26. Znaczenie informacji i umiej─Ötno┼Ťci odczytywania danych w niej zawartych we wsp├│┼éczesnym ┼Ťwiecie.


Religia
1. Dar Bo┼╝ego Narodzenia- historia a wsp├│┼éczesno┼Ť─ç (przes┼éanie).
2. Tajemnice Biblii.
3. Biblijny i niebiblijny potop.
4. Od ewangelisty do Ewangelii.
Wiedza o społeczeństwie
1. Zapraszamy do Prusa-reklam├│wka naszej szko┼éy ( przygotowanie folderu i/lub filmu (kom├│rka) oraz prezentacji multimedialnej szko┼éy dla kandydat├│w do naszej szko┼éy i ich rodzic├│w-prezentacja tradycji i wsp├│┼éczesno┼Ťci naszej szko┼éy.)
2. Czy m├│wi─ů przeboje? ÔÇô np. prezentacja ciekawych utwor├│w muzycznych, teledysk├│w lub film├│w - okoliczno┼Ťci ich powstania, przes┼éanie oraz ich wp┼éyw na ┼╝ycie spo┼éeczne i polityczne.  Celem projektu jest propagowanie warto┼Ťciowych artystycznie lub spo┼éecznie wytwor├│w kultury w formie audycji radiowej lub filmu.
3. ┼Üwiat w oczach medi├│w ÔÇô ┼Ťwiat prawdziwy czy iluzja rzeczywisto┼Ťci? (Obserwacja i analiza przekaz├│w medialnych na wybrane tematy, np. ludzie kultury i celebryci w mediach, czyli kogo przedstawiaj─ů nam media; bulwersuj─ůce przekazy i doniesienia - mo┼╝liwo┼Ťci ich weryfikacji  itp. ) ÔÇô prezentacja lub publikacja internetowa
4. M┼éodzi ludzie w Polsce, dawniej i dzi┼Ť. ÔÇô sesja naukowa lub ÔÇ×zabawnyÔÇŁ konkurs szkolny ( ┼╗ycie codzienne -szko┼éa, moda, obowi─ůzki- m┼éodych ludzi w r├│┼╝nych czasach na przyk┼éadzie: Marii Sk┼éodowskiej-Curie, Miko┼éaja Kopernika, Boles┼éawa Prusa, Karola Wojty┼éy, rodzic├│w, dziadk├│w, wybranego wsp├│┼éczesnego tw├│rcy, polityka lub innych os├│b wskazanych przez uczni├│w.)
5. Kalendarz wsp├│┼éczesnej m┼éodzie┼╝y (opracowanie zestawu co najmniej 12. plansz/plakat├│w lub innych graficznych i multimedialnych prezentacji po┼Ťwi─Öconych najwa┼╝niejszym wydarzeniom spo┼éecznym, politycznym, patriotycznym itp. do wykorzystania podczas uroczysto┼Ťci szkolnych)
6. Nasi s─ůsiedzi ÔÇô ciekawi ludzie Saskiej K─Öpy lub Pragi Po┼éudnie. Prezentacja zas┼éu┼╝onych postaci dzielnicy. Konkurs szkolny/folder, broszura i/lub prezentacja multimedialna w oparciu o wywiady, opracowania itp.
7. Magiczne miejsca mojej dzielnicy. Opracowanie trasy wycieczkowej/spacerowej.
8. Jak zmienia si─Ö moja dzielnica (stadion narodowy). Obserwowanie i dokumentowanie budowy stadionu.
II Projekty jako działania społeczno-obywatelskie:

1. Jak ubieraj─ů si─Ö nastolatki? (Przygotowanie, np. pokazu mody dla nastolatk├│w uczni├│w uwzgl─Ödnieniem oficjalnych stroj├│w szkolnych.)
2. Zmiany zachodz─ůce w ubiorze cz┼éowieka spowodowane rozwojem przemys┼éu i post─Öpem cywilizacyjnym.
3. Gdyby┼Ťmy byli sami w szkole, to czy by┼éby nam potrzebny samorz─ůd uczniowski?
4. Paczka od ┼Ťw. Miko┼éaja.
5. ┼Üwi─Öto Wiosny w naszym gimnazjum - wczoraj i dzi┼Ť.
6. Jak uczniowie Europy ubieraj─ů si─Ö do szko┼éy?
7. Kim s─ů absolwenci naszej szko┼éy?
8. Czas wolny- dawniej i dzi┼Ť- wi─Öcej r├│┼╝nic czy podobie┼ästw?
9. Kto jest kim w szkole? Humorystyczny przewodnik po naszym gimnazjum.
10.  Stacje uczenia si─Ö.
11.  Dziecko obywatelem ┼Ťwiata. Historia i dzie┼ä powszedni postrzegania i przestrzegania praw dziecka.
12.  Projekt strony internetowej naszej klasy.
13.  Czasy I rozbioru we wsp├│┼éczesnej inscenizacji.
14.  Czym nale┼╝y si─Ö kierowa─ç, dokonuj─ůc wyboru szko┼éy ponadgimnazjalnej?
15.  Jak moj─ů szko┼é─Ö postrzegaj─ů inni i dlaczego?
16.  Historia mojej rodziny.
17.  Moje gimnazjum przyjazn─ů szko┼é─ů.
18.  Moje miejsce w Warszawie.
19. Moja ma┼éa ojczyzna.
III Propozycje projektów zgłoszone przez uczniów:
1. Internetowy przewodnik po Saskiej K─Öpie.
2. Moda nastolatk├│w. II F
3. Skarby Pragi Po┼éudnie.
4. Jestem nastolatkiem - tomik opowiada┼ä. I D
5. Czy modne znaczy najlepsze? II F
6. Hip hop jako ruch kulturowy i gatunek muzyczny. II B
7. Bieganie sport dla ka┼╝dego. II B
8. Prawie wszystko o balecie. II C
9. Deskorolka jako przejaw subkultury. II C
10.  Muzyka naszych dziadk├│w. II C
11.  O balecie prawie wszystko. II C
12. Fotografia wczoraj i dzi┼Ť. II C
13.  Warszawskie ZOO w obiektywie aparatu. II C
14. Droga aliant├│w do Berlina. II C
15. Wyzwolenie Francji. II C
16.  Zdobycie Berlina przez armi─Ö ZSRR. II C
17. Czo┼égi i uzbrojenie czas├│w  II wojny ┼Ťwiatowej. II C
18. Bitwa o Angli─Ö. II C
19. Muzyka ÔÇô kiedy┼Ť i dzi┼Ť. II C
20. Kresk├│wki naszego dzieci┼ästwa. II C
21. Kiedy ciasto smakuje najlepiej, czyli czym kierujemy si─Ö, dokonuj─ůc wyboru produktu? II A

Propozycje form prezentacji projektu:
Odczyt, prelekcja, wyk┼éad, sesja/ konferencja naukowa/dyskusyjna, debata, seminarium; wystawa prac wraz z komentarzem, wernisa┼╝; inscenizacja, drama, przedstawienie, pokaz filmu/├│w; prezentacja/pokaz modelu, makiety, zjawiska, mody; prezentacja multimedialna; plakat; koncert, widowisko, s┼éuchowisko; opracowania pisemne: album, antologia, ulotka, broszura, folderÔÇŽ; gazetka; strona WWW; spotkanie z ÔÇŽ; happening; festyn, aukcja, festiwalÔÇŽ.