List Minister Edukacji Narodowej

Dzi┼Ť, 29 sierpnia br. Minister Edukacji Narodowej Anna Zalewska skierowa┼éa list do rodzic├│w i opiekun├│w, w kt├│rym poinformowa┼éa o najwa┼╝niejszych zmianach w nowym roku szkolnym 2018/2019, w tym m.in. dalszym wdra┼╝aniu nowej podstawy programowej oraz rozwi─ůza┼ä dotycz─ůcych szkolnictwa bran┼╝owego i technicznego

 

Warszawa, 29 sierpnia 2018 roku

 

Szanowni Państwo,
Rodzice i Opiekunowie, 

przed nami nowy rok szkolny 2018/2019, kt├│ry jest kolejnym etapem zaplanowanych zmian w polskiej edukacji. Pozw├│lcie Pa┼ästwo, ┼╝e przywo┼éam najwa┼╝niejsze projekty, kt├│re uczyni─ů szko┼é─Ö lepsz─ů, bezpieczniejsz─ů i bardziej przyjazn─ů. Zmieniamy szko┼é─Ö po to, aby ka┼╝dy ucze┼ä, bez wzgl─Ödu na to, sk─ůd pochodzi oraz jaki jest status materialny jego rodzic├│w, mia┼é dobr─ů szko┼é─Ö i dost─Öp do dobrej edukacji.

Nadchodz─ůcy rok szkolny przypada w szczeg├│lnym momencie ÔÇô 100-lecia odzyskania przez Polsk─Ö niepodleg┼éo┼Ťci. Wiem, ┼╝e wiele szk├│┼é i plac├│wek o┼Ťwiatowych w┼é─ůczy si─Ö we wsp├│lne ┼Ťwi─Ötowanie tego wyj─ůtkowego wydarzenia. Ciesz─Ö si─Ö, ┼╝e 257 z nich skorzysta z dofinansowania Ministerstwa Edukacji Narodowej w ramach projektu ÔÇ×Godno┼Ť─ç, Wolno┼Ť─ç, Niepodleg┼éo┼Ť─çÔÇŁ. Dzi─Ökuj─Ö za aktywny udzia┼é w tym projekcie i propozycje ciekawych akcji.

W tym roku szkolnym k┼éadziemy szczeg├│lny nacisk na dalsze wdra┼╝anie nowej podstawy programowej oraz zmiany w systemie szkolnictwa bran┼╝owego i technicznego, tak aby szko┼éy i plac├│wki lepiej odpowiada┼éy na potrzeby nowoczesnej gospodarki. R├│wnocze┼Ťnie dzi─Öki programowi ÔÇ×Aktywna tablicaÔÇŁ b─Ödziemy rozwija─ç kompetencje cyfrowe uczni├│w i nauczycieli. Wsp├│lnie z Ministerstwem Cyfryzacji chcemy we wszystkich szko┼éach w Polsce pod┼é─ůczy─ç szerokopasmowy internet. Dzi─Öki staraniom MEN szko┼éy w ramach Og├│lnopolskiej Sieci Edukacyjnej b─Öd─ů mog┼éy korzysta─ç z dost─Öpu do internetu bezp┼éatnie przez 10 lat.

Ciesz─Ö si─Ö, ┼╝e w ostatnim czasie tak wielu rodzic├│w i opiekun├│w skorzysta┼éo z rz─ůdowego programu ÔÇ×Dobry StartÔÇŁ, kt├│ry obok ÔÇ×Rodziny 500+ÔÇŁ jest rzeczywistym wsparciem dla rodzin wychowuj─ůcych dzieci, a tak┼╝e prawdziw─ů inwestycj─ů w edukacj─Ö m┼éodego pokolenia.

Przypomn─Ö r├│wnie┼╝, ┼╝e uczniowie wszystkich klas szk├│┼é podstawowych i ostatniej klasy gimnazjum na dotychczasowych zasadach b─Öd─ů otrzymywali bezp┼éatne podr─Öczniki i ─çwiczenia do obowi─ůzkowych zaj─Ö─ç edukacyjnych. Dalej b─Öd─ů one finansowane z bud┼╝etu pa┼ästwa.

Rodzice s─ů bardzo wa┼╝n─ů cz─Ö┼Ťci─ů spo┼éeczno┼Ťci szkolnej. Pa┼ästwa zaanga┼╝owanie jest istotnym wsparciem dla nauczycieli oraz dyrektor├│w. Rozpoczynaj─ůcy si─Ö rok szkolny to czas nowych zada┼ä i obowi─ůzk├│w. To jednocze┼Ťnie mo┼╝liwo┼Ť─ç, aby w wi─Ökszym w┼é─ůczy─ç si─Ö w ┼╝ycie szko┼éy. Gor─ůco do tego zach─Öcam. Bez wzajemnej wsp├│┼épracy szko┼éa nie mo┼╝e sprawnie funkcjonowa─ç i w pe┼éni realizowa─ç swoich zada┼ä edukacyjno-wychowawczych.

W prawie o┼Ťwiatowym potwierdzili┼Ťmy wysoki status obecno┼Ťci rodzic├│w w szkole i zwi─Ökszyli┼Ťmy ich wp┼éyw na funkcjonowanie plac├│wki. Szczeg├│lne kompetencje zosta┼éy przyznane radzie rodzic├│w, kt├│ra ÔÇô w porozumieniu z rad─ů pedagogiczn─ů ÔÇô uchwala program wychowawczo-profilaktyczny szko┼éy lub plac├│wki edukacyjnej. Rada opiniuje program i harmonogram poprawy efektywno┼Ťci kszta┼écenia lub wychowania szko┼éy, projekt planu finansowego sk┼éadanego przez dyrektora, a tak┼╝e uchwa┼éy dotycz─ůce prowadzenia eksperyment├│w pedagogicznych w szkole.

Chc─ůc przybli┼╝y─ç spos├│b dzia┼éania rad rodzic├│w, przygotowali┼Ťmy specjalny poradnik ÔÇ×Rady rodzic├│w. Kompetencje i zasady dzia┼éaniaÔÇŁ. Mam nadziej─Ö, ┼╝e zawarte w nim informacje i wskaz├│wki b─Öd─ů dla Pa┼ästwa pomocne. Jestem przekonana, ┼╝e pozwol─ů one w pe┼éni korzysta─ç z kompetencji, jakie gwarantuje zmienione Prawo o┼Ťwiatowe. Poradnik zosta┼é przekazany za po┼Ťrednictwem Systemu Informacji O┼Ťwiatowej do dyrektor├│w szk├│┼é z pro┼Ťb─ů o poinformowanie Pa┼ästwa. Dost─Öpny jest on r├│wnie┼╝ na stronie internetowej www.men.gov.pl

W szczeg├│lny spos├│b pragn─Ö zwr├│ci─ç si─Ö do tych z Pa┼ästwa, kt├│rych dzieci b─Öd─ů ubiega─ç si─Ö o przyj─Öcie do szko┼éy ponadpodstawowej lub ponadgimnazjalnej na rok szkolnych 2019/2020. Ju┼╝ dzi┼Ť mog─Ö zapewni─ç, ┼╝e szko┼éy przygotuj─ů odpowiedni─ů liczb─Ö miejsc dla wszystkich absolwent├│w. We wrze┼Ťniu rozpoczniemy kampani─Ö informacyjn─ů dotycz─ůc─ů rekrutacji na rok szkolny 2019/2020. Na stronie www.men.gov.pl/rekrutacja zamieszczony zostanie informator oraz odpowiedzi na najcz─Ö┼Ťciej pojawiaj─ůce si─Ö w─ůtpliwo┼Ťci.

W zwi─ůzku z naturalnymi i zrozumia┼éymi pytaniami ze strony rodzic├│w i uczni├│w, przypominam, ┼╝e do Pa┼ästwa dyspozycji pozostaj─ů dyrektorzy szk├│┼é, kuratorzy o┼Ťwiaty, a tak┼╝e przedstawiciele lokalnych samorz─ůd├│w. We wszystkich kuratoriach od 1 wrze┼Ťnia br. zostan─ů utworzone punkty informacyjno-konsultacyjne. Rodzice uczni├│w klas VIII szko┼éy podstawowej oraz klas III gimnazjum b─Öd─ů mogli uzyska─ç informacje na temat oferty edukacyjnej szk├│┼é ponadpodstawowych i klas szk├│┼é ponadgimnazjalnych w regionie. Zach─Öcam r├│wnie┼╝ do kontaktu z lokalnymi samorz─ůdami, kt├│re r├│wnie┼╝ przygotowuj─ů si─Ö do przeprowadzenia rekrutacji na rok szkolny 2019/2020.

Pragn─Ö r├│wnie┼╝ podkre┼Ťli─ç, ┼╝e dzieci i m┼éodzie┼╝ ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi obj─Öte s─ů szczeg├│ln─ů trosk─ů i wsparciem ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Zadbali┼Ťmy o edukacj─Ö dzieci z r├│┼╝nymi potrzebami, a zasadniczym celem wprowadzanych zmian jest w┼é─ůczenie ucznia z niepe┼énosprawno┼Ťci─ů do grupy r├│wie┼Ťniczej. Ucze┼ä z niepe┼énosprawno┼Ťci─ů powinien uczy─ç si─Ö w szkole ze swoimi r├│wie┼Ťnikami. Szko┼éa ma obowi─ůzek to zapewni─ç. W przypadku dodatkowych pyta┼ä mog─ů Pa┼ästwo korzysta─ç ze wsparcia wizytator├│w do spraw specjalnych potrzeb edukacyjnych, kt├│rzy zostali powo┼éani we wszystkich kuratoriach o┼Ťwiaty. Do dyspozycji jest tak┼╝e udost─Öpniony przez ministerstwo adres mailowy edukacjawlaczajaca@men.gov.pl

Warto zaznaczy─ç, ┼╝e na ustalenie procesu edukacyjnego dziecka szczeg├│lnie istotny wp┼éyw maj─ů rodzice. Dyrektor szko┼éy ma obowi─ůzek skutecznego zawiadomienia Pa┼ästwa o spotkaniu zespo┼éu nauczycieli i specjalist├│w, kt├│ry decyduje o sposobie realizacji procesu edukacyjnego ucznia z niepe┼énosprawno┼Ťci─ů. Uczestniczenie rodzic├│w w takim zespole jest konieczne. To Pa┼ästwo jako rodzice najlepiej znaj─ů swoje dziecko i wiedz─ů jakie s─ů jego potrzeby.

Jestem przekonana, ┼╝e dzi─Öki tym rozwi─ůzaniom ka┼╝dy ucze┼ä b─Ödzie mia┼é zapewnione wszechstronne wsparcie w szkole.

Jednocze┼Ťnie pragn─Ö przypomnie─ç, ┼╝e za sprawn─ů organizacj─Ö procesu dydaktycznego odpowiada dyrektor szko┼éy. Je┼╝eli maj─ů Pa┼ästwa zastrze┼╝enia, b─ůd┼║ w─ůtpliwo┼Ťci odno┼Ťnie rozwi─ůza┼ä zaproponowanych przez dyrektora szko┼éy lub plac├│wki o┼Ťwiatowej, zach─Öcam do bezpo┼Ťredniego kontaktu z kuratorem o┼Ťwiaty.

Sk┼éadam serdeczne ┼╝yczenia pomy┼Ťlnego roku, dobrej, owocnej wsp├│┼épracy ze szko┼é─ů, a tak┼╝e sukces├│w edukacyjnych Pa┼ästwa dzieci.

Wierz─Ö, ┼╝e czas pobytu w szkole b─Ödzie dla ka┼╝dego ucznia pe┼éen pozytywnych do┼Ťwiadcze┼ä, zwi─ůzanych ze zdobywaniem nowych umiej─Ötno┼Ťci i kszta┼étowaniem postaw.

Z wyrazami szacunku

Anna Zalewska
Minister Edukacji Narodowej