Wspieranie uzdolnionych
W naszym Liceum wspieranie uczniów uzdolnionych przyjmuje następujące formy:
- Współpraca z uczelniami wyższymi i instytucjami naukowymi – udział w zajęciach i warsztatach laboratoryjnych na uczelniach wyższych i w instytucjach naukowych, wykłady pracowników uczelni w szkole.
- Szkolny system tutoringu nauczyciele – tutorzy reprezentujący różnorodne dziedziny wiedzy w ramach indywidualnej opieki wspierają uczniów w rozwoju aktywnej postawy oraz zainteresowań. Pomagają osiągać sukcesy nie tylko na polu naukowym.
- Realizacja indywidualnego toku nauki i indywidualnego programu nauki – najzdolniejsi uczniowie realizują indywidualne ścieżki rozwoju na podstawie opracowanych specjalnie dla nich programów.
- Programy autorskie – programy nauczania, programy dla grupy, indywidualne programy dla ucznia.
- Koła zainteresowań i koła naukowe – związane z programami autorskimi nauczycieli.
- System stypendiów naukowych i socjalnych – corocznie uczniowie otrzymują stypendia naukowe i sportowe, stypendia Rady Rodziców szkoły, stypendia Prezesa Rady Ministrów.
- Obozy naukowe – obozy wyjazdowe (np. obozy naukowe geograficzne i kulturowe), jednodniowe wyjazdy naukowe (obozy fizyczne, biologiczne) obozy stacjonarne realizowane w laboratoriach SGGW lub w szkole przez pracowników naukowych.
- Konkursy i olimpiady – udział młodzieży w konkursach i olimpiadach
- Prace badawcze –prace badawcze m.in. w ramach Koła Młodych Fizyków, przygotowujące do olimpiad z przedmiotów przyrodniczych
- Seminaria/warsztaty akademickie – realizowane w szkole w ramach Festiwalu Naukowego, Twórczych Spotkań Humanistycznych, Tygodnia Kultury
- Projekty – indywidualne lub grupowe, przedmiotowe lub interdyscyplinarne.
- Współpraca dydaktyczno-naukowa z absolwentami szkoły – wykłady, zajęcia dla uczniów szkoły prowadzone przez absolwentów szkoły, wyróżniających się i osiągających sukcesy jako studenci, pracownicy naukowi, odnoszący sukcesy w różnych dziedzinach życia.
- Imprezy szkolne i pozaszkolne – ściśle związane z programami autorskimi, np. Prus Expo, Twórcze Spotkania Humanistyczne, dni nauki, np. Dzień Geografii, Dzień Języków Obcych oraz inne imprezy rozwijające pozaszkolne zainteresowania.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna – dla uczniów zdolnych, także dla ich rodziców i nauczycieli, realizowana przez psychologa i pedagoga szkolnego we współpracy z instytucjami wspierającymi.
„I Ty zostaniesz naukowcem”
Społeczność XXXV Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Bolesława Prusa serdecznie dziękuje Panu Jarosławowi Karczowi, zastępcy Burmistrza Dzielnicy Praga – Południe, za okazaną pomoc w organizacji wyjazdu naukowego i rozbudzanie naukowych pasji młodzieży.
W czasie siedmiodniowego wyjazdu do bazy terenowej Uniwersytetu Warszawskiego w Urwitałcie przeprowadziliśmy następujące badania:
- Skład diety różnych gatunków drapieżników
- Behawioralne reakcje Daphnia na obecność sygnału o drapieżniku
- Skład taksonomiczny fauny w drobnym zbiorniku
- Aktywność dobowa szpaka i modraszki
- Aktywność głosowa kosa i zięby
- Aktywność dobowa wybranych gryzoni
- Wieloletnie zmiany liczebności gryzoni
Koło Młodego Fizyka
Chętni uczniowie z klas 2C i 1C realizowali 2 pozaszkolne projekty fizyczne
- “Otwarta pracownia fizyczna” – w ramach projektu Wydziału Fizyki UW i Biura Edukacji „Ochota na naukę”
W ramach tego projektu uczniowie konstruowali nowe pomoce naukowe pokazujące zjawiska fizyczne oraz dokonali napraw uszkodzonych pomocy z pracowni fizycznej.
Uczniowie w drodze konkursu zdobyli grant finansowy Biura Edukacji na realizację tego projektu
2. „Hałas” -w ramach projektu OEIiZK „Z technologią w świat nauki”
W ramach tego projektu uczniowie badali zjawiska związane z dźwiękiem i hałasem z zastosowaniem najnowszych technologii informatycznych.
Projekt ten uzyskał 1 miejsce w kategorii szkół ponadgimnazjalnych
Wyniki obu projektów prezentowane były odpowiednio na wydziale Fizyki UW oraz w OEIiZK podczas podsumowania realizacji projektów.